Για πολλά χρόνια βρίσκεται στο επίκεντρο των εμπειρογνώμων για το χαμόγελό της. Όμως, ένα ακόμα ζήτημα προκύπτει. Γιατί δεν έχει φρύδια; Φυσικά, ο λόγος είναι για τον πασίγνωστο πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, “Μόνα Λίζα”. Έχετε, άραγε, παρατηρήσει ποτέ ότι η πολύ όμορφη γυναίκα δεν έχει φρύδια; Μπορείτε να φανταστείτε γιατί; Υπάρχουν δύο θεωρίες. Η πρώτη λέει, ότι εκείνη την εποχή ήταν της μόδας οι γυναίκες να αφαιρούν τελείως τα φρύδια τους. Έτσι, η γυναίκα εξ' αρχής δεν είχε, οπότε και ο Ντα Βίντσι δεν τα έφτιαξε. Η δεύτερη και πιο πολύπλοκη θεωρία είναι βασισμένη στην μελέτη ενός μηχανικού, που έχει αφιερώσει περίπου 3000 ώρες στην εξέταση του πίνακα. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον Pascal Cotte στην αρχική της μορφή η γυναίκα είχε φρύδια, όμως μετά τις πολλές επεμβάσεις που έχουν γίνει για την συντήρηση του πίνακα, έχουν διαβρωθεί.
Πιο αναλυτικά, ο Cotte κατάφερε να δει μέσω εξαιρετικά λεπτομερών ψηφιακών σαρώσεων την εικόνα όπως ήταν τον 16ο αιώνα. Εκεί ανακάλυψε ότι η γυναίκα του εμπόρου από την Φλωρεντία είχε φρύδια και βλεφαρίδες – που και αυτές σήμερα λείπουν- αλλά έχουν αλλοιωθεί τόσο που πια δεν φαίνονται.
“Αν κοιτάξετε προσεκτικά τα μάτια της Μόνα Λίζα μπορείτε να δείτε ότι οι ρωγμές γύρω τους έχουν ελαφρώς εξαφανιστεί. Εξήγηση αυτού αποτελεί το γεγονός ότι κάποιος επιμελητής σε κάποια από τις διαδικασίες συντήρησης προσπάθησε να καθαρίσει το μάτι και έτσι χάθηκαν και οι βλεφαρίδες και τα φρύδια”, είπε ο Cotte.
Συμπληρωματικά, ο μηχανικός ανακάλυψε ότι στην αρχή ο Ντα Βίντσι είχε φτιάξει τη Μόνα Λίζα με μεγαλύτερο πρόσωπο και πιο εκφραστικό χαμόγελο και ότι έχει αλλάξει τη θέση δύο δακτύλων από το αριστερό χέρι του αντικειμένου.
Οι αλλαγές αυτές αποτελούν, σύμφωνα με τον Cotte, απόδειξη της τελειομανίας του ζωγράφου. Μάλιστα, θεωρεί ότι ο Ντα Βίντσι κράτησε για περισσότερα από 10 χρόνια τον πίνακα αυτόν και τον δούλευε μέχρι τον θάνατό του.
Πιο αναλυτικά, ο Cotte κατάφερε να δει μέσω εξαιρετικά λεπτομερών ψηφιακών σαρώσεων την εικόνα όπως ήταν τον 16ο αιώνα. Εκεί ανακάλυψε ότι η γυναίκα του εμπόρου από την Φλωρεντία είχε φρύδια και βλεφαρίδες – που και αυτές σήμερα λείπουν- αλλά έχουν αλλοιωθεί τόσο που πια δεν φαίνονται.
Συμπληρωματικά, ο μηχανικός ανακάλυψε ότι στην αρχή ο Ντα Βίντσι είχε φτιάξει τη Μόνα Λίζα με μεγαλύτερο πρόσωπο και πιο εκφραστικό χαμόγελο και ότι έχει αλλάξει τη θέση δύο δακτύλων από το αριστερό χέρι του αντικειμένου.
Οι αλλαγές αυτές αποτελούν, σύμφωνα με τον Cotte, απόδειξη της τελειομανίας του ζωγράφου. Μάλιστα, θεωρεί ότι ο Ντα Βίντσι κράτησε για περισσότερα από 10 χρόνια τον πίνακα αυτόν και τον δούλευε μέχρι τον θάνατό του.