Σε συμφωνία κοινής ανάπτυξης νέας γενιάς τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων (drones) προχώρησαν σήμερα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Στόχος θα είναι η παρουσίαση της νέας γενιάς των αεροσκαφών μετά το 2020. Υπουργοί Άμυνας χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά τη σύνοδό τους στις Βρυξέλλες, δεσμεύτηκαν να ξεκινήσουν κοινά προγράμματα για την κατασκευή των drones. Συγκεκριμένα, ενέκριναν μια σειρά από σχέδια για την ανάπτυξη των λεγόμενων MALE (αεροσκάφη μέσου υψόμετρου και μεγάλου διαστήματος πτήσης) ώστε να καλυφθεί ένα από τα σημαντικότερα κενά που παρουσιάζει η ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να εγκριθούν από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων των 28, στη σύνοδο κορυφής του Δεκεμβρίου.
«Εάν η Ευρώπη θέλει να διατηρήσει τη στρατηγική επάρκειά της, πρέπει οι χώρες να συντονίσουν αμοιβαία τις δυνατότητες και τις ενέργειές τους», εξήγησε ο γάλλος υπουργός Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν μετά τη λήξη της συνόδου.
Ο Λε Ντριάν χαιρέτισε επίσης τη σύσταση μιας «ομάδας χωρών που θα χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη» και οι οποίες σκοπεύουν να συνεργαστούν στην εκπαίδευση, την πιστοποίηση, τη συντήρηση και την ανάπτυξη αυτού του μέσου. Στην ομάδα αυτή μετέχουν αρχικά επτά χώρες: η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Πολωνία.
Ταυτοχρόνως, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EDA) ανέλαβε ένα κοινό πρόγραμμα έρευνας για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών διπλής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής. Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα για την επιτήρηση των μεθοριακών ζωνών και των θαλασσών, όπως η Μεσόγειος.
«Οι αποφάσεις αυτές, οι πρώτες που λαμβάνονται για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταδεικνύουν ότι, παρά τις καθυστερήσεις απέναντι σε άλλες χώρες, οι χώρες-μέλη και η βιομηχανία οργανώνονται», υπογράμμισε ευρωπαίος αξιωματούχος.
Οι ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούν σήμερα αμερικανικά ή ισραηλινά μη επανδρωμένα, τηλεχειριζόμενα, στρατιωτικά αεροσκάφη αλλά τρεις μεγάλες αμυντικές βιομηχανίες, η EADS, η γαλλική Dassault Aviation και η ιταλική Finmeccanica πρότειναν τον Ιούλιο να συνεργαστούν για να αναπτύξουν ένα ευρωπαϊκό MALE, εάν υπήρχαν παραγγελίες από τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών.
Εκτός από το θέμα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, οι υπουργοί συζήτησαν επίσης την αναγκαιότητα συνεργασίας των ευρωπαϊκών χωρών για τον ανεφοδιασμό των αεροπλάνων εν πτήσει, ένα άλλο κενό που έγινε ιδιαίτερα εμφανές κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Λιβύη, το 2011.
Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να εγκριθούν από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων των 28, στη σύνοδο κορυφής του Δεκεμβρίου.
«Εάν η Ευρώπη θέλει να διατηρήσει τη στρατηγική επάρκειά της, πρέπει οι χώρες να συντονίσουν αμοιβαία τις δυνατότητες και τις ενέργειές τους», εξήγησε ο γάλλος υπουργός Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν μετά τη λήξη της συνόδου.
Ο Λε Ντριάν χαιρέτισε επίσης τη σύσταση μιας «ομάδας χωρών που θα χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη» και οι οποίες σκοπεύουν να συνεργαστούν στην εκπαίδευση, την πιστοποίηση, τη συντήρηση και την ανάπτυξη αυτού του μέσου. Στην ομάδα αυτή μετέχουν αρχικά επτά χώρες: η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Πολωνία.
Ταυτοχρόνως, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EDA) ανέλαβε ένα κοινό πρόγραμμα έρευνας για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών διπλής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής. Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα για την επιτήρηση των μεθοριακών ζωνών και των θαλασσών, όπως η Μεσόγειος.
«Οι αποφάσεις αυτές, οι πρώτες που λαμβάνονται για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταδεικνύουν ότι, παρά τις καθυστερήσεις απέναντι σε άλλες χώρες, οι χώρες-μέλη και η βιομηχανία οργανώνονται», υπογράμμισε ευρωπαίος αξιωματούχος.
Οι ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούν σήμερα αμερικανικά ή ισραηλινά μη επανδρωμένα, τηλεχειριζόμενα, στρατιωτικά αεροσκάφη αλλά τρεις μεγάλες αμυντικές βιομηχανίες, η EADS, η γαλλική Dassault Aviation και η ιταλική Finmeccanica πρότειναν τον Ιούλιο να συνεργαστούν για να αναπτύξουν ένα ευρωπαϊκό MALE, εάν υπήρχαν παραγγελίες από τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών.
Εκτός από το θέμα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, οι υπουργοί συζήτησαν επίσης την αναγκαιότητα συνεργασίας των ευρωπαϊκών χωρών για τον ανεφοδιασμό των αεροπλάνων εν πτήσει, ένα άλλο κενό που έγινε ιδιαίτερα εμφανές κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Λιβύη, το 2011.