Στα αποκαλυπτήρια του σκάφους Dragon V2, για επανδρωμένες αποστολές, προχώρησε την Πέμπτη ο ιδρυτής της SpaceX, Έλον Μασκ.
Αν και η SpaceX θεωρείται εδώ και καιρό ένας από τους μεγάλους «παίκτες» του χώρου των ιδιωτικών εταιρειών που «στοχεύουν» στο Διάστημα, το Dragon V2 θεωρείται πως αποτελεί ορόσημο, καθώς προορίζεται για αποστολές αστροναυτών από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό- ζήτημα το οποίο αποτελεί «πονοκέφαλο» για τη NASA, από την απόσυρση των διαστημικών λεωφορείων και μετά (οι αποστολές γίνονται με ρωσικά σκάφη Σογιούζ, ωστόσο μετά την κρίση στην Ουκρανία έχουν προκύψει εντάσεις με τη ρωσική πλευρά όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα).
Σε ζωντανό webcast ο Μασκ έκανε λόγο για ένα μεγάλο τεχνολογικό βήμα μπροστά, το οποίο φέρνει τα πράγματα σε ένα «επόμενο επίπεδο». Το Dragon V2 έχει τη δυνατότητα μεταφοράς επτά αστροναυτών και είναι επαναχρησιμοποιήσιμο, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των δαπανών: για την ακρίβεια, ο Μασκ ανέφερε ότι το σκάφος, χάρη στα συστήματα προώθησης και την προηγμένη τεχνολογία του, μπορεί να ελέγξει την κάθοδό του στην ατμόσφαιρα και είναι ικανό και προσγειωθεί οπουδήποτε, σαν ελικόπτερο. «Όσο συνεχίζουμε να πετάμε πυραύλους και διαστημόπλοια (μιας χρήσης) δεν θα έχουμε ποτέ πραγματική πρόσβαση στο Διάστημα. Θα είναι πάντα τρομερά ακριβή» τόνισε.
Η SpaceX έχει πραγματοποιήσει ήδη τρεις από τις 12 προγραμματισμένες πτήσεις της στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, στο πλαίσιο του συμβολαίου τους, ύψους 1,6 δισ. δολαρίων, με τη NASA. Ωστόσο, μέχρι τώρα περιελάμβαναν μόνο την αποστολή φορτίων με μη επανδρωμένα σκάφη.
Εμφανισιακά, το Dragon V2 παραπέμπει ελαφρώς στα σκάφη του προγράμματος «Απόλλων», ωστόσο το πραγματικά καινοτόμο στοιχείο του είναι η δυνατότητα χρήσης των κινητήρων του για κάθετη προσγείωση (αν και υπάρχουν και τα συμβατικά αλεξίπτωτα, για λόγους ασφαλείας). Κατά τον Μασκ, το σκάφος θα μπορεί να εφοδιαστεί ξανά με καύσιμα και να χρησιμοποιηθεί την ίδια ημέρα, αμέσως μετά την προσγείωσή του. Όπως υποστήριξε, το Dragon V2 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί 10 φορές πριν χρησιμοποιηθεί service.
Στο εσωτερικό του, αντί για συμβατικότερα ταμπλό οργάνων δεσπόζουν οθόνες αφής, με αποτέλεσμα μια πιο «μοντέρνα» εικόνα σε σχέση με τα σκάφη που χρησιμοποιούνταν μέχρι σήμερα (ωστόσο εξακολουθεί να υπάρχει joystick, καθώς και κανονικά κουμπιά σε συστήματα εκτάκτου ανάγκης). Η κάψουλα διαθέτει εξελιγμένο σύστημα πιλοταρίσματος, έτσι ώστε να μπορεί να προσδεθεί στον ISS αυτόνομα ή υπό τον έλεγχο πιλότου, χωρίς τη βοήθεια των ρομποτικών βραχιόνων του σταθμού.
Η πρώτη επανδρωμένη πτήση του Dragon V2, όπως δήλωσε ο Μασκ σε δημοσιογράφους μετά την παρουσίαση, αναμένεται να λάβει χώρα το 2016.
Αν και η SpaceX θεωρείται εδώ και καιρό ένας από τους μεγάλους «παίκτες» του χώρου των ιδιωτικών εταιρειών που «στοχεύουν» στο Διάστημα, το Dragon V2 θεωρείται πως αποτελεί ορόσημο, καθώς προορίζεται για αποστολές αστροναυτών από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό- ζήτημα το οποίο αποτελεί «πονοκέφαλο» για τη NASA, από την απόσυρση των διαστημικών λεωφορείων και μετά (οι αποστολές γίνονται με ρωσικά σκάφη Σογιούζ, ωστόσο μετά την κρίση στην Ουκρανία έχουν προκύψει εντάσεις με τη ρωσική πλευρά όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα).
Σε ζωντανό webcast ο Μασκ έκανε λόγο για ένα μεγάλο τεχνολογικό βήμα μπροστά, το οποίο φέρνει τα πράγματα σε ένα «επόμενο επίπεδο». Το Dragon V2 έχει τη δυνατότητα μεταφοράς επτά αστροναυτών και είναι επαναχρησιμοποιήσιμο, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των δαπανών: για την ακρίβεια, ο Μασκ ανέφερε ότι το σκάφος, χάρη στα συστήματα προώθησης και την προηγμένη τεχνολογία του, μπορεί να ελέγξει την κάθοδό του στην ατμόσφαιρα και είναι ικανό και προσγειωθεί οπουδήποτε, σαν ελικόπτερο. «Όσο συνεχίζουμε να πετάμε πυραύλους και διαστημόπλοια (μιας χρήσης) δεν θα έχουμε ποτέ πραγματική πρόσβαση στο Διάστημα. Θα είναι πάντα τρομερά ακριβή» τόνισε.
Η SpaceX έχει πραγματοποιήσει ήδη τρεις από τις 12 προγραμματισμένες πτήσεις της στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, στο πλαίσιο του συμβολαίου τους, ύψους 1,6 δισ. δολαρίων, με τη NASA. Ωστόσο, μέχρι τώρα περιελάμβαναν μόνο την αποστολή φορτίων με μη επανδρωμένα σκάφη.
Εμφανισιακά, το Dragon V2 παραπέμπει ελαφρώς στα σκάφη του προγράμματος «Απόλλων», ωστόσο το πραγματικά καινοτόμο στοιχείο του είναι η δυνατότητα χρήσης των κινητήρων του για κάθετη προσγείωση (αν και υπάρχουν και τα συμβατικά αλεξίπτωτα, για λόγους ασφαλείας). Κατά τον Μασκ, το σκάφος θα μπορεί να εφοδιαστεί ξανά με καύσιμα και να χρησιμοποιηθεί την ίδια ημέρα, αμέσως μετά την προσγείωσή του. Όπως υποστήριξε, το Dragon V2 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί 10 φορές πριν χρησιμοποιηθεί service.
Η πρώτη επανδρωμένη πτήση του Dragon V2, όπως δήλωσε ο Μασκ σε δημοσιογράφους μετά την παρουσίαση, αναμένεται να λάβει χώρα το 2016.
Πηγή